Like, share, groups, pages και βέβαια fake profiles. Όπως ίσως γνωρίζετε, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ίδρυσε το facebook ως ένα μέσω επικοινωνίας των φοιτητών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ. Αργότερα επεκτάθηκε και σε άλλα πανεπιστήμια και σχολεία και το 2006 η πλατφόρμα έγινε προσβάσιμη για εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον πλανήτη.
Από τότε μέχρι σήμερα αυτό που δημιουργήθηκε ως μια λύση επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης εξελίχθηκε σε νούμερο ένα μέσο διαφήμισης και στην περίπτωσή μας, πολιτικής προπαγάνδας. Υπάρχουν δηλαδή πολλοί χρήστες με χιλιάδες «φίλους» που χρησιμοποιούν το δίκτυο αποκλειστικά για πολιτικούς σκοπούς. Καμία προσωπική δημοσίευση μόνο δημοσιεύσεις σκοπιμότητας. Και πολλοί μάλιστα χρησιμοποιώντας μια ή και περισσότερες ψεύτικες ταυτότητες (fake profile).
Η ευθύνη βέβαια για αυτό δεν ανήκει στο facebook, ούτε καν σε αυτούς που προσπαθούν με κάθε τρόπο να επηρεάσουν μέσω αυτού. Ανήκει κατά κύριο λόγο στους χρήστες. Αυτοί είναι που κάνουν και αποδέχονται εκατοντάδες αιτήματα φιλίας από άγνωστα άτομα. Αυτοί είναι που μοιράζουν δεξιά και αριστερά likes για να πάρουν και οι ίδιοι. Αυτοί είναι που εγγράφονται σε ομάδες και σελίδες επειδή τους το πρότεινε κάποιος που δεν τον έχουν δει ποτέ ζωντανά. Σημεία των καιρών; Μάλλον.
Γεγονός είναι πάντως ότι η τεχνολογία προοδεύει για το καλό της ανθρωπότητας. Οι άνθρωποι είναι που την χρησιμοποιούν αυτοκτονικά. Και στην περίπτωσή μας εμείς είμαστε που θα αποφασίσουμε αν θα ψηφίσουμε με γνώμονα τα likes ή με γνώμονα τις προσωπικές μας προσλαμβάνουσες από την καθημερινότητα και τα βιώματά μας. Τα πραγματικά, όχι τα εικονικά που προσπαθούν να μας δημιουργήσουν.